Arto Varanki, Messeforum Oy

Messut ovat maailman vanhin markkinoinnin muoto. Frankfurtin kaupungin historiankirjoista löytyvät ensimmäiset maininnat järjestelmällisestä messutoiminnasta vuodelta 1150. Vuosisatojen ajan messut ovat tarjonneet kauppaa tekeville yrityksille politiikasta, uskonnosta ja kulttuurista riippumattoman kansainvälisen kanssakäymisen areenan.

Kansainväliset ammattimessut ovatkin monelle yritykselle kaikkein tehokkain kansainvälistymisen tapa. Siellä tavoitetaan yhdellä investoinnilla sekä nykyiset ostajat että uudet potentiaaliset kumppanit, nähdään trendit, tunnistetaan uudet kehityssuunnat ja katsastetaan kilpailijat. Osallistuminen oman alan johtaville messuille on asiakkaiden silmissä tae yrityksen uskottavuudesta ja elinvoimaisuudesta.

Suosittelenkin vientiyrityksille pääsääntöisesti panostamista johtaviin kansainvälisiin messuihin, joilla on läsnä koko maailma. Investointi ei kokonaisuutena ole paljoakaan suurempi kuin paikallisiin pienempiin tapahtumiin osallistuminen, mutta tavoitettavat hyödyt moninkertaistuvat. Tekstiiliteollisuudelle tuttuja ovat esimerkiksi Frankfurtin Heimtextil, Techtextil ja Texprocess. Tekstiilihuoltoala tunnistaa Texcare-messut alansa johtavana kansainvälisenä tapahtuma.

Kasvokkaisuus voittaa digin

Korona kiihdytti digitaalisuuden nousua kaupanteon välineenä ja verkkokauppa on tullut yhä tärkeämmiksi. Myös messujärjestäjät kehittivät koronan kurimuksessa nopeasti digitaalisia messualustoja mahdollistamaan yritysten verkostoitumista sillä aikaa, kun messut olivat pysähdyksissä. Messujen merkitys yritysten kansainvälistymisen väylänä ei silti kadonnut mihinkään. Yritysten kaipuu ja tarve konkreettisiin kasvokkaisiin kohtaamisiin fyysisillä messuilla oli vahva läpi koko pandemiakauden.

Vuosi sitten päämiehemme Messe Frankfurt teetti asiakkaillaan kyselyn, johon vastasi noin 59.000 yritystä eri puolilta maailmaa. 97 % heistä toivoi voivansa palata fyysisille messuille mahdollisimman pian. Kuluneen syksyn aikana Messeforum on ollut mukana palveluntarjoajana noin 60 ammattimessulla eri puolilla Eurooppaa. Jokaisessa tapahtumassa osallistujien viesti on ollut sama: miten erinomaista, että pääsemme jälleen kohtaamaan kasvokkain paikan päällä. Vierailijoita messuilla on ollut vielä hiukan tavallista vähemmän, mutta poikkeuksetta näytteilleasettajat ovat todenneet, että paikalla ovat olleet juuri ne laadukkaat messuvieraat, joiden kanssa syntyy todellisia asiakassuhteita.

Hiilineutraalisti messuilla

Globalisaation myötä messujärjestäjille on kertynyt myös tärkeää yhteiskunnallista vastuuta. Tällä hetkellä koko messualan päivänpolttava kysymys – kuten kaikilla aloilla –  on ilmastonmuutos. Messujärjestäjät toimivat yhä tiiviimmin yhteistyössä valtioiden ja viranomaisten kanssa varmistaakseen ilmastopäästöjen vähentämisen. Saksassa koko messuteollisuus investoi lähivuosina 450 miljoonaa euroa ja on sitoutunut hiilineutraaliuteen vuoteen 2040 mennessä. Vuoteen 2025 mennessä kaikki saksalaiset messujärjestäjät tulevat käyttämään vain uusiutuvaa energiaa. (Lähde: Auma.de)

Suomessa ja tietääksemme maailmanlaajuisestikin me Messeforumissa olemme messurakentamisen edelläkävijöitä hiilineutraalilla messuosastollamme. Syksystä 2021 lähtien Messeforumin eri puolille maailmaa rakentamat messuosastot ovat sertifioidusti hiilineutraaleja. Hiilineutraalius perustuu päästöjen mittaamiseen ja päästöjen vähentämiseen esim. materiaali- ja energiavalinnoin ja kiertotalouden keinoin. Loput päästöt kompensoimme luotettavasti, todennettavasti ja lisäisesti ostamalla päästöoikeuksia pois EU:n päästökauppajärjestelmästä.

Tapaamisiin messuilla, kansainvälisesti ja hiilineutraalisti!

Nimi: Arto Varanki
Työ: Messuasiantuntija, Messeforum Oy:n toimitusjohtaja ja omistajayrittäjä sekä Messe Frankfurtin ja NürnbergMessen virallinen Suomen edustaja
Ura: Vientipäällikkö elektroniikkateollisuudessa ennen uraa messuliiketoiminnan parissa
Perhe: Puoliso, kaksi lasta ja kaksi lastenlasta
Asuu: Tuusulassa
Harrastukset: Kuorolaulu, pianon ja rumpujen soittaminen, ulkoilu