SuomiAreena-tapahtumassa Porissa pohdittiin tekstiilialan tuotannon perustavia kysymyksiä Suomen Tekstiili & Muoti ry:n järjestämässä paneelissa. Tilaisuuden otsikkona oli Pikamuoti pois muodista, ja keskustelijoina olivat europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, Eetti Ry:n vastuullisuusasiantuntija Anniina Nurmi, Papu Designin toimitusjohtaja Anu Vauhkonen sekä S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa. Keskustelua juonsi Sami Sykkö.

Keskustelussa käytiin läpi pikamuodin ongelmia, ja yleisemminkin tekstiilialan haasteita ja vaikutuksia ympäristölle. Kuten tunnettua, iso ongelmahan on, että me kulutamme liikaa, ostamme liikaa muun muassa vaatteita, ja jos nuo hankitut vaatteet, tai muut tekstiilituotteet, ovat vielä huonolaatuisia ja niiden käyttö jää vain hyvin lyhyeen, ollaan tässä tunnetussa poistotekstiilivuorien tilanteessa, mihin pitäisi ratkaisuja löytyä. Vaikka esimerkiksi Papu Design tuottaa vastuullisesti laadukkaita vaatteita, on niissä tällöin hintakin korkeampi, mikä ei mahdollista niiden saatavuutta kaikille kuluttajille. Ihmiset kaipaavat myös vaihtelua, mihin tietysti yhtenä ratkaisuna ovat esimerkiksi erilaiset lainaus- ja vuokrauspalvelut, tai vaatteiden kierrätys vaikkapa kavereiden kesken.
Suomessa vaatteita ostetaan huomattavan paljon marketeista, joten isoilla market-ketjuillamme on myös iso vastuu vaatteiden tuottajina. S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kuitenkin painotti, että vaatealan ongelmien ratkaisut eivät voi olla vain yritysten vastuulla, vaan mukaan tarvitaan niin päättäjiä, muita organisaatioita kuin kuluttajiakin. Anniina Nurmi muistutti, että ympäristövastuun lisäksi yrityksillä on myös sosiaalinen vastuu toimiessaan köyhemmissä maissa, joiden vaatetustehtaissa harvoin maksetaan elämiseen riittävää palkkaa. S-ryhmän vaatteita valmistetaan muun muassa Bangladeshissa, ja Nina Elomaan mukaan heidänkään käyttämissään tehtaissa ei päästä elämiseen riittäviin palkkoihin. Hän kuitenkin puolustautui asiassa kertomalla, että tässäkään asiassa yhden yrityksen ei ole helppoa muuttaa asioita, vaan asian edistämiseksi tarvitaan yhteistyötä kaikkien niiden yritysten kanssa, jotka teettävät tuotteitaan tietyllä tehtaalla ja tietyssä maassa. Mukaan yhteistyöhön pitäisi saada myös tuotantomaan hallinto ja päättäjät, jolloin asioita saataisiin eteenpäin laajalla rintamalla. Elomaan mukaan käy helposti myös niin, että jos ja kun palkkoja nostetaan, nousevat samalla myös esimerkiksi alueen vuokrat, jolloin isompi palkka siirtyy vain vuokranantajien taskuihin, eikä jää työntekijän käyttöön.
Vaikutusmahdollisuuksia
Sirpa Pietikäinen pohti EU:n mahdollisuuksia vaikuttaa alan ongelmiin, uudessa tekstiilistrategiassa onkin lukuisia tavoitteita alan haasteiden taklaamiseen. Monenlaista lainsäädäntöä on valmisteilla strategian tavoitteiden saavuttamiseksi, ja tavoitteena on, että esimerkiksi pakkotyöllä valmistettuja tuotteita ei olisi myynnissä EU:n markkinoilla. Pietikäinen muistutti myös tuotteiden korjattavuudesta ja erilaisista kierrätystavoista, niin tuotteina kuin esimerkiksi kuituina. Tekstiilistrategian yhtenä tavoitteena on myös kieltää niin sanotut kertakäyttövaatteet, eli vaikuttaa juurikin pikamuotiin.

Eetti ry:n Anniina Nurmi nosti vastuullisuusasioissa esille myös kansalaisten roolia vaikuttajina.
Vaikka paneelissa keskusteltiin tekstiili- ja vaatealaa tuntevien kannalta melko tutuista asioista, muistutti se osaltaan mahdollisista ratkaisuista positiivisessa ja hyvässä hengessä. Kertaushan on opintojen äiti, ja koska paneeli oli suunnattu suurelle yleisölle, oli kuulijoiden joukossa varmasti runsaasti myös niitä, kenelle alan haasteet eivät ole vielä niin tuttuja. Eetti ry:n Anniina Nurmi kehottikin kaikkia olemaan yhteydessä niin päättäjiin kuin yrityksiinkin, ja luomaan painetta muutokselle, joka vielä vaikuttaa kovin hitaalta.
Paneelin pääsee katsomaan jälkikäteen SuomiAreena-sivuilta MTV Katsomosta https://www.mtv.fi/sarja/suomiareena-1465/pikamuoti-pois-muodista-20598787
