Hanna-Maria Kortesoja, Annala Oy
Ilolla olen saanut huomata, että tekstiiliteollisuus ja vastuullinen tuotanto on nostamassa pitkän tauon jälkeen jälleen päätään Suomessa. Yli satavuotiaan yrityksemme taival on ollut pitkä ja monivivahteinen ja on hieno huomata, että arvostus kotimaista työtä kohtaan nousee jälleen.
Uusien raaka-aineiden kehitys ja innovatiivisten yritysten sijoittuminen Suomeen on luonut myös toivoa paremmasta tulevasta. Yhteistyö on hyvin laaja-alaista tuotekehityksen alalla ja tähän yhteistyöhön ovat päässeet niin koulut kuin yrityksetkin mukaan.
Puhetta suomalaisesta tekstiiliteollisuudesta, vastuullisesta tuotannosta, hiilijalanjäljestä ja läpinäkyvyydestä on ollut jo kauan, mutta valitettavasti hinta on ollut seikka, joka on monesti ajanut hyvän tahdon edelle. Myös yritykset ovat osasyyllisiä luottamuksen heilahteluun johtuen markkinointitiimien luomasta kuvasta kotimaisesta tuotteesta, kun tuotelapussa lukeekin Made in Taiwan. Rinnastaen; onko tomaatti kotimainen, jos se tuodaan Intiasta mutta pakataan Närpiössä? (Tämä siis esimerkki, Närpiön tomaatit ovat varmastikin myös kasvaneet Närpiössä). Ollaan rehellisiä markkinoinnissamme, se on vastuullista toimintaa.
Kun nyt olemme päässeet hyvään flowhun uusien innovaatioiden kanssa materiaalien osalta ja päässeet jossain määrin mukaan tuotantoon, meidän täytyy pitää huolta siitä, että meillä on myös tulevaisuudessa resurssit ja taito toimia tuotannollisena osaajana, ja saada tekstiiliteollisuus Suomessa kasvuun ja kilpailukykyiseksi. Vaarana on, että jos emme pysty vastaamaan kysyntään, viedään tuotanto pois
Suomesta ja jäämme vain koe-erien kehittäjiksi. Siksi henkilöiden, jotka asiaan voivat vaikuttaa, olisikin nyt keskusteltava teollisuuden ja koulujen kanssa siitä, että palautamme alallemme kuuluvan tekstiiliteollisuuden koulutusalan ja siten varmistamme teollisuuden osaajat Suomessa. Kutojat, neulojat, loimarit, laitosmiehet ja niin edelleen ovat olleet lähes täysin yritysten kouluttamia, mikä luo haasteita yrityksille. Meillä tulisi olla valmius vastata kysyntään ja saada upea, vastuullinen toimintamme kokonaisuudeksi kauniin designimme rinnalle. Sille on kysyntää myös rajojemme ulkopuolella.
Nimi: Hanna-Maria Kortesoja
Työ: Neljännen polven yrittäjä, toimitusjohtaja, Annala Oy Koulutus: Tradenomi, JEAT Perhe: Aviomies ja kaksi poikaa Harrastukset: Urheilu, lukeminen, politiikka |